Kategorie: Wszystkie | Bezpieczeństwo pieszych
RSS
czwartek, 31 grudnia 2015

W połowie grudnia zakończyły się prace związane z rozszerzeniem strefy Tempo 30. Oprócz spowolnienia samochodów na ulicach Mickiewicza, Sienkiewicza, Moniuszki i Piłsudskiego, stacji naprawy rowerów zyskaliśmy również kilkudziesięciometrowy łącznik od ulicy Prusa do Parku Kościuszki. Jest on częścią trasy śródmieście - dworzec kolejowy a szerszej Michałów - plac Dworcowy. Połączenia dość nietypowego, bo poprowadzonego nie wydzieloną drogą dla rowerów a ulicami o uspokojonym ruchu, kontraruchem i poprzez różnego rodzaju ułatwienia: Sowińskiego, Miłą, Staszica, Żeromskiego, Prusa. W zeszłym roku z inicjatywy MZDiK powstał łącznik od ulicy Waryńskiego do ulicy Prusa. Niezbędne jest jeszcze wykonanie łącznika pomiędzy drogą dla rowerów na ulicy Chrobrego a parkingiem przed sklepem Aldik oraz dłuższego odcinka obok dawnej hali RZO do ulicy Prażmowskiego wraz z odejściem do ul. Traugutta.

Radom. Strefa Tempo 30Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

Radom. Strefa Tempo 30

11:37, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 28 grudnia 2015

W połowie grudnia 2015 roku zakończyły się prace budowlane przy krótkim, ale istotnym fragmencie drogi dla rowerów na Ustroniu. Dzięki Waszym głosom oddanym na projekt zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego przez Pana Edwarda Śpiewaka powstała trasa od ulicy Jana Pawła II do ulicy Kwiatkowskiego. Również dzięki bardzo dobrej współpracy pomiędzy firmą projektową Alkor, MZDiK oraz naszym stowarzyszeniem udało się wdrożyć kilka ciekawych rozwiązań:

  • bezkrawężnikowe połączenie drogi dla rowerów z jezdnią ruchu ogólnego,
  • wyniesiony przejazd dla rowerów oraz przejście na ulicy Kwiatkowskiego,
  • podpórki dla rowerzystów oczekujących na przejazd przez ulicę Jana Pawła II,
  • fluorescencyjne oznaczenia krawędzi drogi dla rowerów,
  • pionowe znaki w wersji mini,
  • dla wygody pieszych nastąpiła zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych przez ulicy Jana Pawła II,
  • drogę dla rowerów o szerokości 2,5 m.

Jak zapowiada Prezydent Konrad Frysztak w 2016 roku wybudowany zostanie kolejny fragment trasy (zobacz >>>). Będziemy postulować, aby powstał również przejazd dla rowerów na wysokości sklepu Komfort. Dzięki tym inwestycjom Glinice, poprzez istniejący ciąg za M1, zyskają połączenie z Ustroniem, a dalej poprzez ulicę Młodzianowską z Żakowicami (Borkami), zaś po wybudowaniu brakującego fragmentu drogi dla rowerów wzdłuż obwodnicy z osiedlem Południe. 

Radom. Droga dla rowerów na Ustroniu

Radom. Droga dla rowerów na Ustroniu

Radom. Droga dla rowerów na Ustroniu

Radom. Droga dla rowerów na Ustroniu

Radom. Droga dla rowerów na Ustroniu

Radom. Droga dla rowerów na Ustroniu

14:02, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 14 grudnia 2015

Poniżej przedstawimy pismo wysłane do Prezydenta Radomia, MPU oraz MZDiK dotyczące trasy rowerowej Południe - dworzec kolejowy. 

W związku z tym, że prace przy budowie ul. Młodzianowskiej zbliżają się ku końcowi oraz w nawiązaniu do planów budowy tzw. Czarnej Bis od ul. Gębarzewskiej do ul. Żakowickiej zwracamy się z prośbą o podjęcie prac również w zakresie połączenia rowerowego osiedla Południe z dworcem kolejowym. O ile zakłada się powstanie drogi dla rowerów do ul. Młodzianowskiej o tyle na razie nie mówi się o projekcie trasy  pomiędzy ogrodzeniem Strefy Łucznik a torami kolejowymi, górą nad al. Grzecznarowskiego z wykorzystaniem chodnika a dalej pomiędzy kinem Helios a torami do stacji. W porównaniu z trasą przez ul. Wierzbicką i ul. 1905 Roku rowerzyści oszczędzą 1 km. Na tym odcinku jest również mniej skrzyżowań i oraz mijamy niepełną infrastrukturę rowerową na ul. 1905 Roku.

W związku w powyższym wnosimy o:

  • doprojektowanie na rondzie pod wiaduktem na ul. Młodzianowskiej  kolejnego wlotu tylko dla rowerzystów, który umożliwi jazdę na kierunku północ-południe.
  • doprojektowanie łącznika rowerowego wzdłuż chodnika od najazdu na kładkę nad torami w ul. Młodzianowskiej do ronda pod wiaduktem
  • rozpoczęcie rozmów z PKP PLK oraz z właścicielami działek wzdłuż linii kolejowej co do przebiegu trasy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

Radom. Droga Rowerowa Południe - dworzec kolejowy

11:54, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 08 grudnia 2015

Poniżej przedstawimy pismo wysłane do MZDiK a dotyczące zmian organizacji ruchu na XV-leciu. 

Zwracamy się z uprzejmą prośbą o dokonanie zmian w organizacji ruchu rowerowego w obrębie skrzyżowania Chrobrego / 11 Listopada zgodnie z poniższymi ilustracjami. Jednocześnie, po raz kolejny apelujemy o przestrzeganie Zarządzenie Nr 4996/2014 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie tworzenia na terenie miasta Radomia korzystnych warunków dla promocji mobilności aktywnej i rozwoju komunikacji rowerowej, które nakłada m.in. na MZDiK obowiązek konsultacji projektów drogowych ze stowarzyszeniami posiadającymi w swoich celach promocję używania roweru w mieście.

Uwagi szczegółowe:
- skrzyżowanie Chrobrego / 11 Listopada - drogi rowerowe na ulicy Chrobrego są
jednokierunkowe, aby rowerzysta jadący z kierunku osiedla Michałów mógł skorzystać z nowego przejazdu rowerowego na ul. 11 Listopada przy sklepie Aldik niezbędne jest wyznaczenie przejazdu rowerowego w poprzek ul. Chrobrego.

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

- skrzyżowanie 11 Listopada / Chrobrego – wnosimy o zniesie ciągu pieszo-rowerowego przy sklepie Aldik na rzecz łącznika rowerowego od przejazdu przez ul. 11 Listopada do parkingu przy tej placówce. Dzięki czemu do czasu budowy drogi rowerowej na całym odcinku ul. Chrobrego rowerzyści będą mieli zapewnione połączenie ze śródmieściem poprzez uspokojoną ul. Miłą.

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

- ul. 11 Listopada – po wybudowaniu łącznika z parkingiem wnosimy o zmianę oznakowania pionowego na zgodne z oznakowaniem poziomym

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

- ul. Sowińskiego – dodanie tabliczki T-22 „Nie dotyczy rowerów” pod znakiem D-3 „Droga jednokierunkowa”

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

- ul. Sowińskiego – zdjęcie tabliczki T-22 „Nie dotyczy rowerów” spod znaku B-43
„Strefa ograniczonej prędkości”

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

- skrzyżowanie Chrobrego / 11 Listopada – zapewnienie szerokości drogi dla rowerów
zgodnie z obowiązującymi przepisami

Radom. Skrzyżowanie wokoł sklepu Aldik

10:17, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
środa, 02 grudnia 2015

W ramach naszej akcji nie skupiamy się jedynie na Radomiu, akcją Rowerem na zakupy próbujemy zainteresować ogólnopolskie sieci handlowe czy inne instytucje działające na terenie całego kraju. Do tej pory do budowy odpowiednich parkingów rowerowych przed siedzibami udało się nam namówić właścicieli sklepów: Aldi, Biedronka, Lidl oraz Stokrotka. Miło nam poinformować, że do tego grona dołączył pierwszy bank: ING Bank Śląski. Stojaki pojawiły się między innymi przed placówkami w Białymstoku i Katowicach, zaś dwa dni temu w Radomiu przed oddziałem na ul. Żeromskiego. W sumie w naszym mieście ustawiono 5 stojaków w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie 10 rowerów. Tym samym firma włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy! 

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w samym Radomiu w sumie 130 miejsc parkingowych:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe
4. Radomskie Hale Mięsne, ul. Wernera 10a - 14 miejsc parkingowych
5. Galeria Słoneczna, ul. Chrobrego 1 - 24 miejsc parkingowych
6. Sklep Stokrotka, al. Grzecznarowskiego 17 - 6 miejsc parkingowych
7. Sklep Biedronka, ul. Zbrowskiego 95 - 6 miejsc parkingowych
8. Sklep Biedronka, ul. Żółkiewskiego 10 - 6 miejsc parkingowych 
9. Sklep Biedronka, ul. Kozienicka  - 6 miejsc parkingowych 
10. La Melisa, ul. Mieszka I 22A - 8 miejsc parkingowych 
11. ING Bank Śląski, ul. Żeromskiego 40 - 10 miejsc parkingowych

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 442 miejsca parkingowe.

Radom. Rowerem na zakupy, ING Bank Śląski

Radom. Rowerem na zakupy, ING Bank Śląski

11:26, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »

W nawiązaniu do trwających konsultacji społecznych dotyczących rewitalizacji Miasta Kazimierzowskiego przesłaliśmy do Urzędu Miejskiego następujące uwagi.

  1. Zgłaszamy sprzeciw wobec planów budowy parkingu podziemnego pod płytą Rynku 
  2. Zgłaszamy sprzeciw wobec przywrócenia ruchu samochodowego na ulicy Żeromskiego na odcinku Witolda - Traugutta. 
  3. Wnosimy, aby zgodnie z planem miejscowego zagospodarowania przestrzennego powstała kładka pieszo-rowerowa nad ulicą Limanowskiego w ciągu Okulickiego - Szpitalna. 
  4. Wnosimy o wyegzekwowanie zapisów zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dotyczących utworzenia na ulicy Rwańskiej deptaka. 
  5. Wnosimy o wybudowanie zespołu przystanków komunikacji miejskiej na placu Kazimierza Wielkiego w celu integracji linii autobusowych jadących przez śródmieście. 
  6. Wnosimy, aby podczas projektowania nawierzchni jezdni i chodników stosowany był materiał o maksymalnie równiej powierzchni. Na chodnikach zapewni to komfort pieszym, na jezdniach zredukuje poziom hałasu generowany przez przejeżdżające samochody w stosunku do stosownej obecnie kostki łupanej. 

Powyższe propozycje są zgodne z:

  • Programem Ochrony Środowiska dla miasta Radomia na lata 2013-2016 z uwzględnieniem lat 2017-2020
  • Programem ochrony powietrza dla strefy miasto Radom, w której został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 i pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu
  • Programem ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Radomia 


Uszczegółowienie

Proponowana lokalizacja parkingu podziemnego znajduje się w samym sercu Miasta Kazimierzowskiego, które posiada unikatowy średniowieczny układ na skalę Polski. Dokonanie jakichkolwiek inwestycji budowlanych należy poprzedzić kosztownymi badaniami archeologicznymi. Stan budynków przy Rynku jest obecnie zły lub bardzo zły dlatego, taka inwestycja może stanowić dla nich zagrożenie. Kolejnym problemem jest wybór ulicy która miała by obsługiwać parking. Ogłoszony konkurs proponuje trzy ulice. Wariant Grodzka/Mała posiada zwężenie przy samym Rynku oraz dziewięćdziesięciostopniowy zakręt. Powoduje to problem z usytuowaniem wlotu, aby nie zajął całej szerokości ulicy, która jest jednym z głównych ciągów pieszo-rowerowych. Fakt ten eliminuje tą opcje jako możliwą do realizacji. Kolejnym wariantem jest ulica Szpitalna, problemem tego rozwiązania jest brak połączenia z ulicą Limanowskiego, bez znaczącej ingerencji oraz pogorszenia bezpieczeństwa na tym odcinku drogi. Dodatkowo ulica leży w osi postulowanego w MPZP, bezkolizyjnego przejścia pieszo-rowerowego. Najrozsądniejszą opcją jest wykorzystanie ulicy Wolności, problemem w tym przypadku jest bliskość Ratusza oraz kamienic i wpływ inwestycji na fundamenty obiektów. Wjazd będzie znajdował się kilka metrów poniżej obecnego poziomu gruntu. Kolejnym argumentem przeciwko realizacji tej inwestycji jest kwestia finansowa. Sam koszt budowy parkingu to około 20 mln zł, zaś przewidywany koszt miesięcznego utrzymania będzie oscylować wokół kwoty 20 tys. zł. Obecnie w rejonie Miasta Kazimierzowskiego istnieje kilkaset miejsc parkingowych i są one wykorzystane w minimalnym stopniu. Uciążliwość parkingu podziemnego na 200 aut będzie odczuwalna na płycie Rynku. Infrastruktura towarzysząca służąca m.in. do wentylacji będzie zaburzać ład architektoniczny obszaru. Dodatkowo będzie dostarczać zanieczyszczeń co z pewnością zniechęci ludzi do spędzania czasu wolnego w tym miejscu. Rynek jest miejscem, które jest predysponowane z racji historii oraz uwarunkowań do obsługi ruchu pieszego. Dlatego celem rewitalizacji powinno być przywrócenie świetności tego miejsca dla mieszkańców a nie wprowadzanie na siłę obcego elementu jakim jest parking. Argument bliskości parkingu wobec Rynku jako zwiększenie jego atrakcyjności oraz dostępności jest błędny, ponieważ ruchu w takich miejscach generują piesi oraz rowerzyści i to otwarcie na nich powinno nastąpić w pierwszym etapie rewitalizacji.

Kluczową inwestycją dla tego obszaru jest budowa kładki pieszo-rowerowego przez ulicę Limanowskiego w ciągu ulicy Szpitalnej. Inwestycja ma kolosalne znaczenie w kwestii wprowadzenia ruchu pieszo-rowerowego na obszar Miasta Kazimierzowskiego ponieważ przywraca kilkusetletnie połączenie Zamłynia ze śródmieściem. Opcjonalnie, w celu wzmocnienia wyżej wymienionych efektów, postulujemy budowę zespołu bezkolizyjnych przejść pieszo-rowerowych przez ulicę Limanowskiego również w ciągu ulicy Żytniej. Realizacja tej inwestycji w znaczący sposób otwiera Rynek oraz eksponuje go w strukturze tkanki miejskiej. Zmienia także spojrzenie na Miasto Kazimierzowskie jako na obszar peryferyjny. Obecnie ta część miasta jest tak postrzegana ponieważ brak jest wyeksponowanych wejść do niego. Podkreśla to szczególnie nieatrakcyjne połączenie ulicy Szwarlikowskiej z system ciągów pieszych wokół ronda Kotlarza, braku zespolenia ulicy Żytniej z ciągiem pieszym przy ulicy Limanowskiego oraz z przejściem dla pieszych na osi ulic Staromiejska - Wałowa.

Z punktu widzenia transportowego istotne jest również zapewnienie poprawnej obsługi obszaru przez komunikacje zbiorową. W tej chwili w pobliżu Miasta Kazimierzowskiego położone są trzy przystanki, jednak tylko te na ulicy Reja zlokalizowane są w odpowiedniej odległości mogącej obsługiwać Rynek. Przystanki zlokalizowane na ulicy Żeromskiego (kierunek osiedle Michałów) oraz na ulicy Lekarskiej (kierunek dworzec PKP) znajdują się w znacznej odległości od Rynku oraz nie ma z nimi dogodnego połączenia dla pieszych. W związku z powyższym proponujemy utworzenie węzła komunikacji miejskiej na placu Kazimierza Wielkiego. Zaletą takiej lokalizacji jest bliska dostępność zarówno do ulicy Żeromskiego jak i miasta Kazimierzowskiego. Zabieg ten pozwala również na usuniecie ruchu komunikacji zbiorowej z ulicy Żeromskiego i połączenie w jedną oś deptaka z ulicą Rwańską.

Radom. Rynek Wentylacyjny?

10:33, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 09 listopada 2015

Nowo wybudowana restauracja La Melisa na ul. Mieszka I 22A jest już dziesiątym miejscem, gdzie w tym roku zostały ustawione prawidłowe stojaki rowerowe. Prawidłowe czyli takie do których można przypiąć nie tylko koło, ale również ramę roweru. Przed wejściem ustawiono 4 stojaki w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie 8 rowerów. Tym samy firma włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy! Jednak to nie koniec atrakcji właściciel restauracji mając na uwadze bliskość drogi rowerowej planuje również ustawienie samoobsługowej stacji naprawy rowerów oraz rabaty dla klientów na 2 kółkach!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 120 miejsc parkingowych:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe
4. Radomskie Hale Mięsne, ul. Wernera 10a - 14 miejsc parkingowych
5. Galeria Słoneczna, ul. Chrobrego 1 - 24 miejsc parkingowych
6. Sklep Stokrotka, al. Grzecznarowskiego 17 - 6 miejsc parkingowych
7. Sklep Biedronka, ul. Zbrowskiego 95 - 6 miejsc parkingowych
8. Sklep Biedronka, ul. Żółkiewskiego 10 - 6 miejsc parkingowych 
9. Sklep Biedronka, ul. Kozienicka  - 6 miejsc parkingowych 
10. La Melisa, ul. Mieszka I 22A - 8 miejsc parkingowych 

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 432 miejsca parkingowe

Radom, stojaki u kształtne ul. Mieszka I 22A La Melisa

Radom, stojaki u kształtne ul. Mieszka I 22A La Melisa

14:11, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »

Po remoncie sklepy Biedronka na ulicy Kozienickiej, Zbrowskiego i Żółkiewskiego wzbogaciły się o prawidłowe stojaki rowerowe czyli takie do których można przypiąć nie tylko koło, ale również ramę roweru. Przed każdym sklepem ustawiono 3 stojaki w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie po 6 rowerów. Tym samy sieć włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 112 miejsc parkingowych:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe
4. Radomskie Hale Mięsne, ul. Wernera 10a - 14 miejsc parkingowych
5. Galeria Słoneczna, ul. Chrobrego 1 - 24 miejsc parkingowych
6. Sklep Stokrotka, al. Grzecznarowskiego 17 - 6 miejsc parkingowych
7. Sklep Biedronka, ul. Zbrowskiego 95 - 6 miejsc parkingowych
8. Sklep Biedronka, ul. Żółkiewskiego 10 - 6 miejsc parkingowych 
9. Sklep Biedronka, ul. Kozienicka  - 6 miejsc parkingowych 

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 424 miejsc parkingowych

Radom, stojaki u kształtne ul. Zrowskiego

Radom, stojaki u kształtne ul. Zrowskiego, Biedronka

13:58, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 02 listopada 2015

Zarząd Dróg Wojewódzkich pozytywnie odpowiedział na nasze pismo (zobacz >>>) dotyczące zarówno planów budowy drogi rowerowej Iłża - Lipsko - most na Wiśle jak i naszego uczestnictwa w pracach projektowych. Poniżej treść odpowiedzi:

Dotyczy: ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 747 na odcinku od Lipska do Iłży.

W odpowiedzi na pismo z dnia 19 lipca 2015 r. w sprawie jw., Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie informuje, że zgodnie z dotychczasowymi zamierzeniami, droga wojewódzka nr 747 na odcinku od Iłży do Lipska będzie wybudowana w nowym przebiegu, z niewielkim wykorzystaniem istniejącego przebiegu tejże drogi. W ramach przygotowania tej inwestycji w 2010 r. została opracowana stosowna koncepcja programowo-przestrzenna. Dla rozwiązań i przebiegu drogi wskazanego w tejże koncepcji, Wójt Gminy Rzeczniów wydał w 2011 r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Obecnie na podstawie ww. koncepcji i decyzji zlecone będzie opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej (budowlanej, wykonawczej i przetargowej) wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, na mocy której zatwierdzony zostanie projekt budowlany, wydane pozwolenie na budowę oraz na własność województwa mazowieckiego przejdą grunty niezbędne do realizacji tejże inwestycji. Tym samym rozwiązania przyjęte w ww. koncepcji stanowią podstawę do dalszych prac projektowych i nie powinny ulegać istotnym modyfikacjom.

W ww. koncepcji przewidziano, iż ruch rowerowy w ciągu DW 747 będzie odbywał się głównie poprzez drogi serwisowe. Na kilku odcinkach w obrębie których nie przewidziano dróg serwisowych, zaprojektowano drogi dla rowerów. Ww. rozwiązania pozwalają na zapewnienie ciągłości ruchu rowerowego na ok. 90% długości projektowanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 747.

Odnosząc się do Państwa prośby o możliwość zapoznania się w toku prac projektowych z dokumentacją projektową, Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie co do zasady nie widzi przeciwwskazań odnośnie powyższego. W chwili obecnej przygotowywana jest procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy prac projektowych. Przewidujemy, iż umowa z wyłonionym wykonawcą zostanie zawarta pod koniec IV kwartału br., w związku z czym prosimy o ponowny kontakt lub stosowny wniosek pod koniec I kwartału 2016 r. Sądzimy, iż w tym terminie wykonawca prac projektowych będzie w stanie udostępnić Państwu opracowanie projektowe w fazie projektu budowlanego.

Droga dla rowerów na moście w miejscowości Kamień.Droga dla rowerów na moście w miejscowości Kamień.

10:41, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 22 października 2015

Radom. Rowerem na zakupy. Stokrotka, sheffield bike rack

Sklep Stokrotka na al. Grzecznarowskiego jest już szóstym miejscem, gdzie w tym roku zostały ustawione prawidłowe stojaki rowerowe. Prawidłowe czyli takie do których można przypiąć nie tylko koło, ale również ramę roweru. Przed wejściem od strony ul. Ślaskiej ustawiono 3 stojaki w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie 6 rowerów. Tym samy firma włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 94 miejsca parkingowe:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe
4. Radomskie Hale Mięsne, ul. Wernera 10a - 14 miejsc parkingowych
5. Galeria Słoneczna, ul. Chrobrego 1 - 24 miejsc parkingowych
6. Sklep Stokrotka, al. Grzecznarowskiego 17 - 6 miejsc parkingowych 

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 406 miejsc parkingowych

Radom. Rowerem na zakupy. Stokrotka, sheffield bike rack

13:57, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 13 października 2015

Galeria Słoneczna musiała zmierzyć się z problemem systematycznie wrastającej liczby klientów, którzy na zakupy przyjeżdżają rowerami. Pomimo zainstalowania kilkunastu stojaków rowerzyści z braku wolnych miejsc przypinali się do latarni i znaków. Dlatego też przed sklepem ustawionych zostało 12 nowych stojaków w kształcie odwróconej litery U.  Oprócz stojaków przed wejściem od strony ul. Chrobrego stanęła druga w Radomiu stacja naprawy rowerów. Jest pompka, są klucze, jest uchwyt do zawieszenia roweru dzięki czemu możemy dokonać drobnych regulacji jednośladów. Swoimi działaniami Galeria Słoneczna włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 88 miejsc parkingowych:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe
4. Radomskie Hale Mięsne, ul. Wernera 10a - 14 miejsc parkingowych
5. Galeria Słoneczna, ul. Chrobrego - 24 miejsc parkingowych

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 400 miejsca parkingowe!
Radom. Stojak dla rowerów, Galeria Słoneczna

Radom. Stacja naprawy rowerów, Galeria Słoneczna

11:50, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »

Poniżej przedstawiamy uwagi do założeń trasy N-S. Uwagi zostały wysłane do MZDiK w ramach konsultacji. 

I. Głównym celem trasy N-S jest eliminacja tranzytu samochodowego z ulicy 25 Czerwca, jednak brak bezpośredniego zjazdu z wiaduktu w ulicy Słowackiego w kierunku ulicy Żeromskiego uniemożliwi realizację tego założenia. Nawracanie na rondzie Mikołajczyka wiąże się z nadkładaniem drogi przez co trasa przestaje być atrakcyjna. Dlatego też wnosimy o zmianę koncepcji zaproponowanej przez firmę Karo. Wydaje się, że problem może zostać rozwiązany np. poprzez budowę pod wiaduktem skrzyżowania o ruchu okrężnym, które obsłuży wszystkie relacje oraz budowę wspomnianego wcześniej zjazdu.  

Radom. Konsultacje trasy NS
II. Przy projektowaniu trasy należy wziąć pod uwagę, że nowa droga umożliwi szybkie połączenie komunikacją zbiorową północno-wschodnich osiedli z dworcem PKP i dalej w kierunku południowo-zachodnim. Jednocześnie w rejonie ulicy Lubelskiej planowana jest budowa przystanku kolejowego, który należy zintegrować z miejską siecią komunikacji zbiorowej. W związku z tym należy przewidzieć lokalizację dwóch par przystanków komunikacji  miejskiej:

  • w rejonie przecięcia trasy N-S z ulicą Żeromskiego w celu obsługi planowanego przystanku kolejowego i okolicznych zabudowań osiedla przy wiadukcie;
  • w rejonie przecięcia ulic Prażmowskiego/Słowackiego i Czachowskiego w celu polepszenia obsługi okolicznej szkoły, przychodni oraz zwartej zabudowy mieszkaniowej, które obecnie znajdują się na skraju strefy dojścia.

III. Nie do zaakceptowania jest pomysł na wytyczenie jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego na wiadukcie w ulicy Słowackiego. Projektant poruszając się jedynie w granicach opracowania nie przemyślał w jaki sposób ciąg połączyć z już istniejącymi obustronnymi pasami rowerowymi po stronie Glinic oraz w jaki sposób skierować rowerzystów zjeżdżających z wiaduktu w kierunku ulicy Żeromskiego. Budowa wydzielonej, jednostronnej drogi rowerowej na odcinku Czachowskiego – 25 Czerwca nie jest możliwa z powodu braku miejsca po stronie zachodniej ulicy, zaś po stronie wschodniej wiązałaby się z kolejnym przekroczeniem jezdni a przede wszystkim z likwidacją wielu miejsc parkingowych. Nie bez znaczenia jest też konieczność zapewnienie rowerzystom dostępności do lokali usługowych po obu stronach ulicy Słowackiego. Jednostronny ciąg pieszy dyskryminuje również preferowany w śródmieściu transport pieszy i w znaczący sposób wydłuży obecnie bezpośrednie relacje np. na trasie Giserska – Czachowskiego (Prażmowskiego) i tym samym utrudnia dostęp do lokali usługowych, placówek służby zdrowie i oświatowych zlokalizowanych w tym rejonie miasta. 

Z uwagi na powyższe proponujemy dwa alternatywne rozwiązania:

  • przebudowa tunelu pod torami w taki sposób, aby była możliwość pokonania go rowerem (pochylnie);
  • wytyczenie obustronnych pasów rowerowych na wiadukcie z zachowaniem dla pieszych przejścia podziemnego pod torami. 

Radom. Konsultacje trasy NS

IV. Negatywnie opiniujemy pomysł na wytyczenie wydzielonej drogi dla rowerów wzdłuż planowanej drogi odbarczającej tym bardziej, że przewidziano na niej budowę progów zwalniających. Na tym odcinku rowerzyści powinni poruszać się w ruchu ogólnym po jezdni drogi odbarczającej.

V. Zastosowanie 5 wlotu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym wyłącznie dla rowerów uważamy za bardzo dobre rozwiązanie pod warunkiem, że wlot zostanie przesunięty w kierunku ulicy 25 Czerwca. W przeciwnym wypadku rowerzyści poruszający się w kierunku ulicy Czachowskiego zmuszeni będą skręcać pod prąd w ulicę Prażmowskiego. 

VI. Wnosimy, aby równolegle do prowadzonych prac nad trasą N-S powstał projekt:

  • remontu kładki nad Potokiem Północnym w ciągu ulicy Siennej wraz z przystosowaniem go do ruchu rowerów (kierunek N-S <-> os. Nad Potokiem);
  • skrótu rowerowego na ciągu ulic Czachowskiego – Batorego (kierunek N-S <-> os. Żeromskiego);
  • pasów rowerowych na ulicy 25 Czerwca.
11:20, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »

Na Jazdę z Miasta! kończącą tegoroczny cykl rowerowych wypraw, zapraszają w niedzielę, 18 października Salon Rowerowy „Rodex”, Bezpłatny Tygodnik „7 Dni” i Bractwo Rowerowe. Jedziemy do ośrodka Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Jedlni-Letnisko.

Spotykamy się o godz. 10 na parkingu leśnym w Kozłowie. By dotrzeć na miejsce, trzeba dostać się na ul. Zbrowskiego i minąć skrzyżowanie z Żółkiewskiego (ze światłami), dalej jechać ul. Energetyków i skręcić w prawo w Starą Wolę Gołębiowską. Starą Wolą dotrzemy do skrzyżowania z ul. Potkańskiego, gdzie skręcamy w lewo. Potkańskiego doprowadzi nas do granic miasta – mostu na Pacynce. Po jego minięciu jedziemy prosto aż do leśnego parkingu w Kozłowie, znajdującego się przy czerwonym szlaku pieszym. To miejsce naszego spotkania. Ruszamy o godz. 10.15.

Pierwsze kilometry wyprawy to jazda szerokim, komfortowym szutrem, którego bieg pokrywa się z czerwonym szlakiem pieszym, zwany Królewskim Gościńcem. W okolicach Korczakowej Góry zjedziemy ze szlaku, pozostając na wygodnej szutrówce. Gdy dotrzemy do skrzyżowania z zielonym szlakiem rowerowym, skręcimy weń w lewo i wdrapiemy się na Wielką Górę (176 m n.p.m). Pojedziemy szczytem nieoznakowaną ścieżką.

Gdy zjedziemy z Wielkiej Góry, czerwonym szlakiem pieszym dotrzemy do leśnego parkingu przy Jastrzębskiej Drodze. Tam odpoczynek. Po nim wjeżdżamy na Jastrzębską (żółty szlak rowerowy), która doprowadzi nas do czarnego szlaku pieszego. Nim dostaniemy się do szosy Radom - Pionki. Nie będziemy oczywiście jechać asfaltem, tyko tuż przed szosą skręcimy w małą leśną ścieżkę, prowadzącą na metę naszego wypadu, czyli do Leśnego Ośrodka Edukacyjnego im. red. Andrzeja Zalewskiego w Jedlni-Letnisko. A tam ognisko z pieczeniem kiełbasek i upominki od Salonu Rowerowego „Rodex”.

Poczęstunek podczas tegorocznych edycji Jazdy! mamy dzięki Piekarni Rustykalnej, Zakładowi Masarskiemu „Czapla” i Salonowi Oświetleniowemu „Mirat”.

By wziąć udział w Jeździe z Miasta!, trzeba wysłać SMS o treści „jazda.pazdziernik.imienazwisko” na nr 7248. Koszt SMS-a to 2 zł netto (2,46 zł brutto). Po wysłaniu wiadomości otrzymacie Państwo SMS zwrotny. Należy go zachować do kontroli podczas wydawania posiłków na mecie. Koniecznie więc zabierzcie na Jazdę! telefon komórkowy. Wysłanie jednego SMS-a uprawnia do skorzystania przez jedną osobę z wycieczki i poczęstunku. Można jednak z tego samego numeru telefonu zarejestrować na Jazdę!, np. kilku członków rodziny czy kilkoro znajomych. Na SMS-owe zgłoszenia czekamy do soboty, 17 października do godz. 10.

Nasza ostatnia wycieczka w sezonie 2015 to dystans ok. 18 km w jedną stronę. Trasa nie jest wymagająca, nie licząc podjazdu i przejazdu szczytem Wielkiej Góry. Jedziemy przy bardzo małym deszczu, zapowiadającym się na przejściowy. Jeśli opady będą spore, przekładamy wyjazd na 25 października.

Radom. Jazda z miasta!

10:10, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
środa, 07 października 2015

Stoimy przed historyczną chwilą, w ciągu kilku tygodni największe radomskie osiedle zyska połączenie rowerowe ze śródmieściem. Będzie to pierwsze osiedle z którego będzie można dojechać do centrum po dedykowanej rowerzystom infrastrukturze. Jedno połączenie zyskamy intuicyjnym ciągiem przez ul. Broni i Jaracza do ul. Moniuszki, drugie wzdłuż pasów dla rowerów na ul. Kościuszki przez pl. Małgorzatki do ul. Piłsudskiego. Obecnie trwają prace projektowe nad łącznikiem przez pl. Małgorzatki.
Niestety, mimo rowerowego Zarządzenie Prezydenta (zobacz >>>) nikt z nami nie konsultuje tych rozwiązań. Obawiamy się, że rowerzyści zostaną pozostawieni sami sobie na skrzyżowaniu łącznika z ul. Traugutta i nie zostanie im zaproponowane rozwiązanie umożliwiające bezpieczne połączenie z ul. Piłsudskiego. Dlatego też przygotowaliśmy dwie propozycje ułatwień rowerowych na tym skrzyżowaniu. Jedna to klasyczny przejazd wiążący się jedynie z wymalowaniem czerwonych pasów na jezdni, drugi to kombinacja jednokierunkowego przejazdu i jednokierunkowej drogi dla rowerów. Możemy oczywiście dyskutować nad ostatecznym kształtem przejazdów jednak na pewno nie powinniśmy kończyć trasy na krawężniku ul. Traugutta. Obie propozycje zostaną wysłane do MZDiK. 

Radom. Ułatwienie rowerowe na skrzyżowaniu Piłsudskiego / Traugutta

Radom. Ułatwienie rowerowe na skrzyżowaniu Piłsudskiego / Traugutta

13:53, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
środa, 30 września 2015

Publikujemy raport, który zawiera audyt prowadzonej dotychczas polityki rowerowej w Radomiu. Powstał w ramach współpracy z Wrocławską Inicjatywą Rowerową w sieci Miasta dla rowerów. Raport jest częścią projektu „Rowerowa sieć partycypacji społecznej w polityce transportowej” współfinansowanego z Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji oraz z Gminy Wrocław. Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski:

Miasto Radom nie prowadzi aktywnej polityki transportu rowerowego. W dokumentach strategicznych w wielu miejscach wspomina się o potrzebie rozwoju komunikacji rowerowej, nie ma to jednak przełożenia na praktykę. Założenia kształtowania układu transportu miejskiego z preferencją dla środków transportu zrównoważonego również nie wykraczają poza sferę deklaracji.

W mieście poza niewielkimi obszarami w śródmieściu w zasadzie brak stref ruchu uspokojonego, które jawią się jako lepszy sposób na zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa ruchu rowerowego niźli budowa wydzielonych dróg dla rowerów.

Podstawowym problemem jest brak spójności układu tras rowerowych w mieście. Nie tworzą one sieci ani w rzeczywistości, ani w planach budowy dróg dla rowerów. Inwestycje w infrastrukturę podejmowane są w sposób bezplanowy, przy okazji remontów dróg powszechnego użytku. Drogi dla rowerów powstają tam, gdzie łatwo je zaprojektować i wykonać, a nie tam, gdzie rzeczywiście są potrzebne. Ponad połowa długości ulic obsłużonych infrastrukturą rowerową to trasy przy obwodnicach miejskich bądź boczne ulice nie mające większego znaczenia jako ciągi komunikacji wewnątrz miasta.

Pozytywną stroną sytuacji jest jakość powstających dróg dla rowerów. Na tle podobnych realizacji w kraju należy docenić stosowanie nowoczesnych rozwiązań projektowych. Standardem jest stosowanie gładkiej asfaltowej nawierzchni; wykonane jest z niej ponad 90% długości dróg dla rowerów w Radomiu.

Konieczne jest  skoordynowanie rozproszonych działań i skupienie się na dokończeniu podstawowego szkieletu tras głównych. Nie należy zapominać o jednoczesnym wdrażaniu działań miękkich.

Niniejszy raport stanowi część ewaluacyjną całego procesu kształtowania polityki rowerowej i powinien stanowić punkt wyjścia do dalszych działań.

W celu skuteczniejszej realizacji polityki rowerowej autor niniejszego opracowania zaleca podjęcie następujących działań. Nie jest to lista zamknięta i nie stanowi sztywnego harmonogramu ale pozwoli na uporządkowanie kolejności realizowanych działań.

  • Przyjęcie w formie zarządzenia prezydenta miasta „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej” wzorem miasta Bydgoszczy, Lublina, Krakowa i stanowiących załącznik dla Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia przy zamówieniach publicznych.
  • Przygotowanie i przyjęcie dokumentu „Studium tras rowerowych” zgodnego z powyższymi standardami, który zawierał będzie przebieg systemu tras rowerowych dla całego obszaru miasta z podziałem funkcjonalnym (gospodarcze, rekreacyjne, turystyczne) i rozróżnieniem ich hierarchii w sieci (główne, pozostałe). Uwzględnienie również zbiorczych parkingów dla rowerów.
  • Przygotowanie wspólnie ze stroną społeczną harmonogramu realizacji dla poszczególnych tras i oszacowanie kosztów. Przy czym należy przyjąć zasadę pierwszeństwa realizacji tras głównych wobec pozostałych. Zarezerwowanie potrzebnych kwot w budżecie miasta i wieloletnim planie inwestycyjnym.
  • Wprowadzenie narzędzia kontrolnego w postaci audytu każdej inwestycji mającej wpływ na ruch rowerowy zarówno na etapie planowania i projektowania jak i po zakończeniu jej realizacji – wzorem Krakowa.
  • Przygotowanie kampanii edukacyjnej dla różnych grup wiekowych uwzględniającej zarówno zasady bezpiecznego poruszania się rowerem jak i informującej o wprowadzanych rozwiązaniach, poszczególnych trasach czy miejscach do parkowania. W zakresie edukacji rozwinięcie formuły projektu „Rowerowa szkoła” wzorem Lublina.
  • Określenie mierzalnych, konkretnych celów do osiągnięcia w poszczególnych przedziałach czasowych, np. % działu rowerów w ruchu. Do tego konieczne jest zarówno stałe jak i okresowe badanie natężenia ruchu rowerowego.

Do realizacji i koordynacji polityki rowerowej urząd miasta może powołać specjalną komórkę bądź jednostkę organizacyjną, której właściwością byłby jedynie transport rowerowy wzorem Wrocławia czy Gdańska.



Pobierz raport (PDF, 11,5MB >>>)

Audyt polityki rowerowej w Radomiu

14:38, firebwoy
Link Dodaj komentarz »
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 54
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do naszego newslettera!









Drogi rowerowe
Powiększ mapę >>>


stat4u
Bractwo Rowerowe jest
częścią ogólnopolskiej sieci
"Miasta dla rowerów"


Zaprzyjaźnione strony


stat4u