Kategorie: Wszystkie | Bezpieczeństwo pieszych
RSS
wtorek, 13 października 2015

Na Jazdę z Miasta! kończącą tegoroczny cykl rowerowych wypraw, zapraszają w niedzielę, 18 października Salon Rowerowy „Rodex”, Bezpłatny Tygodnik „7 Dni” i Bractwo Rowerowe. Jedziemy do ośrodka Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Jedlni-Letnisko.

Spotykamy się o godz. 10 na parkingu leśnym w Kozłowie. By dotrzeć na miejsce, trzeba dostać się na ul. Zbrowskiego i minąć skrzyżowanie z Żółkiewskiego (ze światłami), dalej jechać ul. Energetyków i skręcić w prawo w Starą Wolę Gołębiowską. Starą Wolą dotrzemy do skrzyżowania z ul. Potkańskiego, gdzie skręcamy w lewo. Potkańskiego doprowadzi nas do granic miasta – mostu na Pacynce. Po jego minięciu jedziemy prosto aż do leśnego parkingu w Kozłowie, znajdującego się przy czerwonym szlaku pieszym. To miejsce naszego spotkania. Ruszamy o godz. 10.15.

Pierwsze kilometry wyprawy to jazda szerokim, komfortowym szutrem, którego bieg pokrywa się z czerwonym szlakiem pieszym, zwany Królewskim Gościńcem. W okolicach Korczakowej Góry zjedziemy ze szlaku, pozostając na wygodnej szutrówce. Gdy dotrzemy do skrzyżowania z zielonym szlakiem rowerowym, skręcimy weń w lewo i wdrapiemy się na Wielką Górę (176 m n.p.m). Pojedziemy szczytem nieoznakowaną ścieżką.

Gdy zjedziemy z Wielkiej Góry, czerwonym szlakiem pieszym dotrzemy do leśnego parkingu przy Jastrzębskiej Drodze. Tam odpoczynek. Po nim wjeżdżamy na Jastrzębską (żółty szlak rowerowy), która doprowadzi nas do czarnego szlaku pieszego. Nim dostaniemy się do szosy Radom - Pionki. Nie będziemy oczywiście jechać asfaltem, tyko tuż przed szosą skręcimy w małą leśną ścieżkę, prowadzącą na metę naszego wypadu, czyli do Leśnego Ośrodka Edukacyjnego im. red. Andrzeja Zalewskiego w Jedlni-Letnisko. A tam ognisko z pieczeniem kiełbasek i upominki od Salonu Rowerowego „Rodex”.

Poczęstunek podczas tegorocznych edycji Jazdy! mamy dzięki Piekarni Rustykalnej, Zakładowi Masarskiemu „Czapla” i Salonowi Oświetleniowemu „Mirat”.

By wziąć udział w Jeździe z Miasta!, trzeba wysłać SMS o treści „jazda.pazdziernik.imienazwisko” na nr 7248. Koszt SMS-a to 2 zł netto (2,46 zł brutto). Po wysłaniu wiadomości otrzymacie Państwo SMS zwrotny. Należy go zachować do kontroli podczas wydawania posiłków na mecie. Koniecznie więc zabierzcie na Jazdę! telefon komórkowy. Wysłanie jednego SMS-a uprawnia do skorzystania przez jedną osobę z wycieczki i poczęstunku. Można jednak z tego samego numeru telefonu zarejestrować na Jazdę!, np. kilku członków rodziny czy kilkoro znajomych. Na SMS-owe zgłoszenia czekamy do soboty, 17 października do godz. 10.

Nasza ostatnia wycieczka w sezonie 2015 to dystans ok. 18 km w jedną stronę. Trasa nie jest wymagająca, nie licząc podjazdu i przejazdu szczytem Wielkiej Góry. Jedziemy przy bardzo małym deszczu, zapowiadającym się na przejściowy. Jeśli opady będą spore, przekładamy wyjazd na 25 października.

Radom. Jazda z miasta!

10:10, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
środa, 07 października 2015

Stoimy przed historyczną chwilą, w ciągu kilku tygodni największe radomskie osiedle zyska połączenie rowerowe ze śródmieściem. Będzie to pierwsze osiedle z którego będzie można dojechać do centrum po dedykowanej rowerzystom infrastrukturze. Jedno połączenie zyskamy intuicyjnym ciągiem przez ul. Broni i Jaracza do ul. Moniuszki, drugie wzdłuż pasów dla rowerów na ul. Kościuszki przez pl. Małgorzatki do ul. Piłsudskiego. Obecnie trwają prace projektowe nad łącznikiem przez pl. Małgorzatki.
Niestety, mimo rowerowego Zarządzenie Prezydenta (zobacz >>>) nikt z nami nie konsultuje tych rozwiązań. Obawiamy się, że rowerzyści zostaną pozostawieni sami sobie na skrzyżowaniu łącznika z ul. Traugutta i nie zostanie im zaproponowane rozwiązanie umożliwiające bezpieczne połączenie z ul. Piłsudskiego. Dlatego też przygotowaliśmy dwie propozycje ułatwień rowerowych na tym skrzyżowaniu. Jedna to klasyczny przejazd wiążący się jedynie z wymalowaniem czerwonych pasów na jezdni, drugi to kombinacja jednokierunkowego przejazdu i jednokierunkowej drogi dla rowerów. Możemy oczywiście dyskutować nad ostatecznym kształtem przejazdów jednak na pewno nie powinniśmy kończyć trasy na krawężniku ul. Traugutta. Obie propozycje zostaną wysłane do MZDiK. 

Radom. Ułatwienie rowerowe na skrzyżowaniu Piłsudskiego / Traugutta

Radom. Ułatwienie rowerowe na skrzyżowaniu Piłsudskiego / Traugutta

13:53, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
środa, 30 września 2015

Publikujemy raport, który zawiera audyt prowadzonej dotychczas polityki rowerowej w Radomiu. Powstał w ramach współpracy z Wrocławską Inicjatywą Rowerową w sieci Miasta dla rowerów. Raport jest częścią projektu „Rowerowa sieć partycypacji społecznej w polityce transportowej” współfinansowanego z Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji oraz z Gminy Wrocław. Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski:

Miasto Radom nie prowadzi aktywnej polityki transportu rowerowego. W dokumentach strategicznych w wielu miejscach wspomina się o potrzebie rozwoju komunikacji rowerowej, nie ma to jednak przełożenia na praktykę. Założenia kształtowania układu transportu miejskiego z preferencją dla środków transportu zrównoważonego również nie wykraczają poza sferę deklaracji.

W mieście poza niewielkimi obszarami w śródmieściu w zasadzie brak stref ruchu uspokojonego, które jawią się jako lepszy sposób na zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa ruchu rowerowego niźli budowa wydzielonych dróg dla rowerów.

Podstawowym problemem jest brak spójności układu tras rowerowych w mieście. Nie tworzą one sieci ani w rzeczywistości, ani w planach budowy dróg dla rowerów. Inwestycje w infrastrukturę podejmowane są w sposób bezplanowy, przy okazji remontów dróg powszechnego użytku. Drogi dla rowerów powstają tam, gdzie łatwo je zaprojektować i wykonać, a nie tam, gdzie rzeczywiście są potrzebne. Ponad połowa długości ulic obsłużonych infrastrukturą rowerową to trasy przy obwodnicach miejskich bądź boczne ulice nie mające większego znaczenia jako ciągi komunikacji wewnątrz miasta.

Pozytywną stroną sytuacji jest jakość powstających dróg dla rowerów. Na tle podobnych realizacji w kraju należy docenić stosowanie nowoczesnych rozwiązań projektowych. Standardem jest stosowanie gładkiej asfaltowej nawierzchni; wykonane jest z niej ponad 90% długości dróg dla rowerów w Radomiu.

Konieczne jest  skoordynowanie rozproszonych działań i skupienie się na dokończeniu podstawowego szkieletu tras głównych. Nie należy zapominać o jednoczesnym wdrażaniu działań miękkich.

Niniejszy raport stanowi część ewaluacyjną całego procesu kształtowania polityki rowerowej i powinien stanowić punkt wyjścia do dalszych działań.

W celu skuteczniejszej realizacji polityki rowerowej autor niniejszego opracowania zaleca podjęcie następujących działań. Nie jest to lista zamknięta i nie stanowi sztywnego harmonogramu ale pozwoli na uporządkowanie kolejności realizowanych działań.

  • Przyjęcie w formie zarządzenia prezydenta miasta „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej” wzorem miasta Bydgoszczy, Lublina, Krakowa i stanowiących załącznik dla Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia przy zamówieniach publicznych.
  • Przygotowanie i przyjęcie dokumentu „Studium tras rowerowych” zgodnego z powyższymi standardami, który zawierał będzie przebieg systemu tras rowerowych dla całego obszaru miasta z podziałem funkcjonalnym (gospodarcze, rekreacyjne, turystyczne) i rozróżnieniem ich hierarchii w sieci (główne, pozostałe). Uwzględnienie również zbiorczych parkingów dla rowerów.
  • Przygotowanie wspólnie ze stroną społeczną harmonogramu realizacji dla poszczególnych tras i oszacowanie kosztów. Przy czym należy przyjąć zasadę pierwszeństwa realizacji tras głównych wobec pozostałych. Zarezerwowanie potrzebnych kwot w budżecie miasta i wieloletnim planie inwestycyjnym.
  • Wprowadzenie narzędzia kontrolnego w postaci audytu każdej inwestycji mającej wpływ na ruch rowerowy zarówno na etapie planowania i projektowania jak i po zakończeniu jej realizacji – wzorem Krakowa.
  • Przygotowanie kampanii edukacyjnej dla różnych grup wiekowych uwzględniającej zarówno zasady bezpiecznego poruszania się rowerem jak i informującej o wprowadzanych rozwiązaniach, poszczególnych trasach czy miejscach do parkowania. W zakresie edukacji rozwinięcie formuły projektu „Rowerowa szkoła” wzorem Lublina.
  • Określenie mierzalnych, konkretnych celów do osiągnięcia w poszczególnych przedziałach czasowych, np. % działu rowerów w ruchu. Do tego konieczne jest zarówno stałe jak i okresowe badanie natężenia ruchu rowerowego.

Do realizacji i koordynacji polityki rowerowej urząd miasta może powołać specjalną komórkę bądź jednostkę organizacyjną, której właściwością byłby jedynie transport rowerowy wzorem Wrocławia czy Gdańska.



Pobierz raport (PDF, 11,5MB >>>)

Audyt polityki rowerowej w Radomiu

14:38, firebwoy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 19 września 2015

Pierwsze pasy rowerowe w Radomiu zostały właśnie wymalowane na ulicy Słowackiego na odcinku od ulicy Górnej do Trawnej (1 km). Pasy rowerowe to najtańsze rozwiązanie, które w znaczący sposób ułatwia poruszanie się rowerem po ulicach o niezbyt wysokich prędkościach aut. Porządkuje też ruch samochodowy na ulicach z przewymiarowanymi pasami ruchu takim właśnie jak na Słowackiego, Okulickiego czy Kościuszki. Radom ma już wszystkie rozwiązania stosowane w nowoczesnych miastach: kontraruch, śluzy rowerowe, pasy rowerowe, skróty rowerowe, prawidłowe stojaki w przestrzeni miejskiej. Znowu jest się czym pochwalić!

Radom. Pierwsze pasy rowerowe, ul. Słowackiego

22:00, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 14 września 2015

W związku z podjęciem prac związanych z opracowywaniem budżetu Radomia na rok 2016, zwróciliśmy się do Prezydenta Radomia z prośbą o zapisanie, wzorem innych miast, oddzielnej puli pieniędzy na infrastrukturę rowerową. Wnosimy przede wszytkim o przewidzenie w nim środków na wykonanie prac w znaczący sposób ułatwiających poruszanie się rowerem na głównych osiach transportowych:

1. Budowa brakujących fragmentów dróg dla rowerów wzdłuż ul. Chrobrego na odcinku ul. 11 Listopada – pl. Jagielloński

2. Wytyczenie pasów rowerowych w jezdniach:
- ul. Limanowskiego
- ul. Lubelska
- ul. Żeromskiego
- ul. Okulickiego
- ul. Słowackiego wykonano w roku 2015
- ul. Struga
- ul. Narutowicza

3. Budowa łącznika rowerowego pomiędzy ul. Sobieskiego a drogą dla rowerów wzdłuż ul. Warszawskiej

4. Opracowanie dokumentacji projektowej zespołu kładek pieszo-rowerowych Szpitalna-Okulickiego oraz Żytnia-Staromiejska

5. Montaż 200 stojaków rowerowych w przestrzeni miejskiej

Radom. Pasy rowerowe na ul. Żeromskiego

11:58, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
sobota, 12 września 2015

Niedawno postawiony budynek Radomskich Hal Mięsnych na ul. Wernera jest już czwartym miejscem, gdzie w tym roku zostały ustawione prawidłowe stojaki rowerowe. Prawidłowe czyli takie do których można przypiąć nie tylko koło, ale również ramę roweru. Przed siedzibą ustawionych zostało 7 stojaków w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie aż 14 rowerów. Tym samy firma włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 64 miejsca parkingowe:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe
4. Radomskie Hale Mięsne, ul. Wernera 10a - 14 miejsc parkingowych

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 376 miejsca parkingowe!

Radom. Stojaki rowerowe, Radomskie Hale Mięsne, Wernera 10a

Radom. Stojaki rowerowe, Radomskie Hale Mięsne, Wernera 10a

Radom. Stojaki rowerowe, Radomskie Hale Mięsne, Wernera 10a

11:40, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »

Na Jazdę z Miasta! do siedziby Nadleśnictwa Kozienice w Pionkach zapraszają w niedzielę, 20 września Salon Rowerowy Rodex, Bezpłatny Tygodnik „7 Dni” i Bractwo Rowerowe.

Spotykamy się o godz. 10 tuż za mostem na Pacynce, w pobliżu Dąbrowy Kozłowskiej. By dotrzeć na miejsce zbiórki, trzeba dostać się na ul. Zbrowskiego, minąć skrzyżowanie z Żółkiewskiego (ze światłami), dalej jechać ul. Energetyków i skręcić w prawo w Starą Wolę Gołębiowską. Starą Wolą dojedziemy do skrzyżowania z ul. Potkańskiego, gdzie skręcamy w lewo. Potkańskiego doprowadzi nas do granic miasta – mostu na Pacynce. Po jego minięciu pilnujemy pierwszego skrętu w prawo, w asfaltową drogę. I to jest miejsce naszego spotykania. O godz. 10.15 rozpoczynamy wycieczkę. Asfaltową drogą przez Kozłowskie Komorniki dojedziemy do szutru, prowadzącego do zielonego szlaku pieszego. Przetniemy szlak i starą leśną drogą dostaniemy się w pobliże leśniczówki na skraju Rezerwatu „Jedlnia”. Skręcimy w lewo, by po kilkunastu minutach dotrzeć do Leśnego Ośrodka Edukacyjnego w Jedlni-Letnisko. Wąską, leśną ścieżką przedostaniemy się do trasy Radom – Kozienice, przetniemy ją i żółtym szlakiem rowerowym dotrzemy do Mysich Górek. Po pokonaniu wzniesienia krótki odpoczynek i asfaltowa część wycieczki - przez Adolfin do Sokołów. Tam – przy stacji kolejowej Pionki Zachodnie - na kilkaset metrów wjedziemy na zielony szlak pieszy, a potem szutrem wzdłuż torów kolejowych dotrzemy przed restaurację Adria. Tradycyjnie już, chętni będą mogli przejechać się nieco trudniejszą trasą - przez Góry Miłosne. Ta grupa wyjedzie z lasu także przy Adrii. Stąd ostrożnie i w mniejszych grupach przedostaniemy się przez Pionki do siedziby Nadleśnictwa Kozienice przy ul. Partyzantów. A tam finał wyprawy – z ogniskiem i upominkami od Salonu Rowerowego „Rodex”.

Poczęstunek podczas tegorocznych edycji Jazdy! mamy dzięki Piekarni Rustykalnej, Zakładowi Masarskiemu „Czapla” i Salonowi Oświetleniowemu „Mirat”.
By wziąć udział w naszej imprezie, trzeba wysłać SMS o treści „jazda.sierpien.imienazwisko” na nr 7248. Koszt SMS-a to 2 zł netto (2,46 zł brutto). Po wysłaniu wiadomości otrzymacie Państwo SMS zwrotny. Należy go zachować do kontroli podczas wydawania posiłków na mecie. Koniecznie więc zabierzcie na Jazdę! telefon komórkowy. Wysłanie jednego SMS-a uprawnia do skorzystania przez jedną osobę z wycieczki i poczęstunku. Można jednak z tego samego numeru telefonu zarejestrować na Jazdę!, np. kilku członków rodziny czy kilku znajomych. Na SMS-owe zgłoszenia czekamy do soboty, 19 września do godz. 10.

Nasza wycieczka do Pionek to dystans ok. 26 km w jedną stronę. Trasa jest dość wymagająca, dlatego odradzamy jazdę na rowerach bez przerzutek.

Przy małym deszczu, zapowiadającym się na przejściowy impreza się odbędzie. Jeśli opady będą spore, przełożymy wyjazd na 27 września. Przypominamy, że powrót z JzM! odbywa się we własnym zakresie.

Radom. Jazda z miasta!

11:32, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »

Urząd Miejski podsumował konsultacje społeczne w sprawie propozycji zmian w ruchu w rejonie ulic Traugutta i Narutowicza w Radomiu (zobacz >>>). Okazuje się, że większość mieszkańców nie chce skomplikowanego i niebezpiecznego przebiegu drogi dla rowerów zaproponowanego przez MZDiK!

7. Wyznaczenie ciągu rowerowego pomiędzy ulicą S. Jaracza a ulicą G. Narutowicza:
a) Zdecydowanie tak - wypowiedziało się 183 osoby
b) Raczej tak - wypowiedziało się 34 osoby
c) Nie mam zdania - wypowiedziało się 14 osób
d) Raczej nie - wypowiedziało się 5 osób
e) Zdecydowanie nie - wypowiedziało się 50 osób

8. Rozgałęzienie dróg dla rowerów - na trójkątnej wyspie pomiędzy ulicami Traugutta i Narutowicza:
a) Zdecydowanie tak - wypowiedziało się 86 osób
b) Raczej tak - wypowiedziało się 26 osób
c) Nie mam zdania - wypowiedziało się 11 osób
d) Raczej nie - wypowiedziało się 8 osób
e) Zdecydowanie nie - wypowiedziało się 155 osób


Propozycja MZDiK

Radom. Konsultacje ws skrzyżowania Traugutta i Narutowicza

Propozycja Bractwa Rowerowego

Radom. Konsultacje ws skrzyżowania Traugutta i Narutowicza

Stanowisko Bractwa Rowerowego:
bractworowerowe.blox.pl/2015/06/Glosuje-za-zmianami-na-ul-Traugutta-wedlug.html

09:33, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 10 września 2015

Wygraliśmy w budżecie obywatelskim! Projekt budowy brakujących fragmentów drogi rowerowej wzdłuż alei Grzecznarowskiego zyskał największe poparcie wśród głosujących w obszarze II. Tym samym po 12 latach budowy trasy łączącej Ustronie ze śródmieściem, będziemy cieszyć się jej ciągłością. Ze względu na ograniczenia finansowe budżetu obywatelskiego nasz projekt zakłada budowę drogi dla rowerów tylko po stronie południowej alei Grzecznarowskiego. Powstaną trzy fragmenty: kilometrowy zaczynający się przez rondem Dmowskiego i kończący na skrzyżowaniu z obwodnica południową, drugi ponad 300 metrowy od ulicy Radomskiego do ulicy Białej i trzeci podobnej długości łączący się z trasą wzdłuż ulicy Słowackiego. Dziękujemy wszystkim, którzy oddali głos na nasz projekt!

Mamy nadzieję, że prace przy tej inwestycji będą prowadzone o wiele sprawniej niż ma to miejsce w przypadku zeszłorocznej wygranej. Przypominamy, że w roku 2014 rowerzyści wygrali budowę drogi dla rowerów na przedłużeniu tej biegnącej przez park Ustronie. Niestety mimo, że minął prawie rok od ogłoszenia wyników do dziś nie ma przetargu na jej budowę, a to tylko 200 metrowy odcinek. Liczymy również, że inwestycje w infrastrukturę rowerową zaczną być finansowane w większym stopniu z budżetu miasta. Jeśli chcemy wybudować w krótkim czasie sieć podstawowych połączeń, pieniądze na ten cel muszą się znaleźć.

Radom. Droga rowerowa wzdłuż alei Grzecznarowskiego

Radom. Wygraliśmy budżet obywatelski

14:36, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 06 września 2015

Nowy budynek Sanepidu na ul. Okulickiego jest już trzecim miejscem, gdzie w tym roku zostały ustawione prawidłowe stojaki rowerowe. Prawidłowe czyli takie do których można przypiąć nie tylko koło, ale również ramę roweru. Przed siedzibą ustawionych zostało 11 stojaków w kształcie odwróconej litery U umożliwiające bezpieczne zaparkowanie aż 22 rowerów. Tym samy firma włączyła się do wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej "Rowerem na zakupy". W imieniu swoim i rowerzystów dziękujemy!

Do tegorocznej akcji przyłączyły się następujące instytucje zapewniając w sumie 50 miejsc parkingowych:
1. Restauracja La Spezia, ul. Sandomierska 1 - 10 miejsc parkingowych
2. Osiedle 4 Pory Roku, ul. Warsztatowa - 18 miejsc parkingowych
3. Sanepid, ul. Okulickiego - 22 miejsca parkingowe

W ciągu czterech lat trwania wspólnej akcji Bractwa Rowerowego i Gazety Wyborczej rowerzyści w Radomiu zyskali już 362 miejsca parkingowe!

Radom. Stojaki rowerowe, Sanepid, Okulickiego

Radom. Stojaki rowerowe, Sanepid, Okulickiego

07:22, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 31 sierpnia 2015

500 km rowerami po Alpach austriackich i włoskich: przez Tyrol i Ziemię Trydencką. Skały, przepaści, przełomy, wodospady... Serpentyny i tunele... Podjazd na Timmelsjoch - 2500 m npm. Dymiące hamulce i noclegi pod gołym niebem. Zawody strzelania z bicza i miasto pełne dziwnych butów. Jezioro Gardyjskie - nadmorska sielanka nad słodką wodą wśród gór...

Serdecznie zapraszamy na kolejny już pokaz zdjęć Bractwa Rowerowego
Gdzie?: Nasza Szkapa, ul. Dowkontta 2
Kiedy?: 2 września o godzinie 20.30

Radom. Pokaz zdjęć z wyprawy Bractwa Rowerowego

19:52, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
piątek, 28 sierpnia 2015

Do 11 września 2015 roku potrwają konsultacje społeczne dotyczące uruchomienia w Radomiu systemu roweru publicznego. Mieszkańcy poprzez stronę internetową (zobacz >>>) lub poprzez wypełnienie papierowej ankiety mogą wyrazić swoją aprobatę dla tego pomysłu. 

Poniżej przedstawiamy nasze uwagi:

Jeśli chcemy mówić o sprawnie działającym systemie roweru publicznego liczba stacji powinna wynosić minimum 40 sztuk. Stacje powinny być rozlokowane w odległości około 300 metrów dojścia pieszego (w śródmieściu nawet bliżej). Dzięki czemu rowerem da się dojechać jak najbliżej celu podróży. Tylko tak rozlokowane stacje sprawią, że rower publiczny stanie się alternatywą dla indywidualnej komunikacji samochodowej. Drugim bardzo ważnym aspektem jest rozbudowa systemu tras rowerowych. Mimo tego, że w Radomiu od około 12 lat powstają drogi rowerowe nadal z żadnego osiedla nie da się dojechać do śródmieścia po dedykowanej rowerzystom infrastrukturze. Przykładowo, trasa z Ustronia (największego osiedla) powstaje etapami już 11 lat i nadal nie ma jej na 1/3 długości alei Grzecznarowskiego. Dlatego proponujemy, żeby Radom skorzystał z rozwiązania zastosowanego w Lublinie, gdzie mieszkańcy w pakiecie z rowerem publicznym dostali 30 km dróg dla rowerów i pasów rowerowych w jezdniach.

Mając na uwadze powyższe, uruchomienie systemu powinno obejmować:

I. Ustawienie minimum 40 stacji roweru publicznego

II. Budowę około 35 km tras rowerowych w tym 13 kilometrów wydzielonych dróg rowerowych:
- 1905 Roku, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1500 m)
- Chrobrego, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1200 m)
- Grzecznarowskiego, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1700 m) 
- Limanowskiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 1500 m)
- Lubelska / Żeromskiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 3300 m)
- Okulickiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 1300 m)
- Potok Północny, jednostronna droga dla rowerów (1000 m)
- Słowackiego, pasy rowerowe w jezdni (2 x 2300 m)
- Struga, pasy rowerowe w jezdni (2 x 2000 m)
- Wierzbicka, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1900 m)

III. Budowę obiektów inżynieryjnych (dodatkowo):
- kładki pieszo-rowerowej nad ul. Limanowskiego w ciągu Okulickiego-Szpitalna
- przejazdów rowerowych pod mostami na ul. Szarych Szeregów oraz Chrobrego w ciągu drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego


Mapa 1. Rowerowe trasy główne. Stan istniejący

Radom. Rowerowe trasy główne - stan obecny

 

Mapa 2. Rowerowe trasy główne uzupełnione o postulowane odcinki

Mapa 2. Rowerowe trasy główne

 

Mapa 3. Stacje roweru publicznego
Promień okręgu równy 200 metrów co odpowiada trasie dojścia 300 metrów w warunkach zabudowy miejskiej. Schemat uproszczony nie wskazujący konkretnych lokalizacji, pokazuje jedynie liczbę stacji potrzebnych dla miasta wielkości Radomia. W śródmieściu liczba stacji powinna być 2-3 krotnie większa niż wynika to ze schematu.

Mapa 3. Stacje roweru publicznego

 

Mapa 4. Strefa zasięgu 12 minutowej jazdy rowerem

Radom. Strefa zasięgu 12 miniutowej jazdy rowerem

11:20, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
piątek, 21 sierpnia 2015

Po „szosowej” wyprawie do Orońska zapraszamy na Jazdę z Miasta! do Przejazdu - vis-á-vis szkółki leśnej Nadleśnictwa Kozienice. Termin rowerowej wyprawy: niedziela, 23 sierpnia. Zapraszają: Salon Rowerowy „Rodex”, Tygodnik „7 Dni” i Bractwo Rowerowe

Wycieczka do Przejazdu jest łatwa technicznie, ale ma spory dystans - ok. 60 km w obie strony. Najwygodniej trasę pokona się rowerem crossowym, trekkingowym lub MTB.

Spotykamy się o godz. 10 na parkingu leśnym w Kozłowie. Biegnie tamtędy czerwony szlak pieszy - Trakt Królewski. Ma tam też początek wygodna szutrówka prowadząca do Kieszka. Skorzystamy z niej w pierwszej fazie naszej wyprawy. Gdy dotrzemy do Kieszka, odpoczniemy i pojedziemy w lewo czarnym szlakiem pieszym do asfaltowej drogi wiodącej przez Jaroszki do Karpówki. Około kilometra za leśniczówką „złapiemy” żółty szlak pieszy zwany Pętlą Pionkowską. Doprowadzi nas on dla Posady, czyli parkingu leśnego w Przejeździe. Tam finał z ogniskiem i upominkami od Salonu Rowerowego „Rodex”.

Poczęstunek podczas tegorocznych edycji Jazdy! mamy dzięki Piekarni Rustykalnej, Zakładowi Masarskiemu „Czapla” i Salonowi Oświetleniowemu „Mirat”.

By wziąć udział w naszej imprezie, trzeba wysłać SMS o treści „jazda.sierpien.imienazwisko” na nr 7248. Koszt SMS-a to 2 zł netto (2,46 zł brutto). Po wysłaniu wiadomości otrzymacie Państwo SMS zwrotny. Należy go zachować do kontroli podczas wydawania posiłków na mecie. Koniecznie więc zabierzcie na Jazdę! telefon komórkowy. Wysłanie jednego SMS-a uprawnia do skorzystania przez jedną osobę z wycieczki i poczęstunku. Można jednak z tego samego numeru telefonu zarejestrować na Jazdę!, np. kilku członków rodziny czy kilku znajomych. Na SMS-owe zgłoszenia czekamy do soboty, 22 sierpnia do godz. 10.

By dojechać na miejsce zbiórki, trzeba dostać się na ul. Zbrowskiego i minąć skrzyżowanie z Żółkiewskiego (ze światłami), dalej jechać ul. Energetyków i skręcić w prawo w Starą Wolę Gołębiowską. Starą Wolą dotrzemy do skrzyżowania z ul. Potkańskiego, gdzie skręcamy w lewo. Potkańskiego doprowadzi nas do granic miasta - mostu na Pacynce. Potem lekki podjazd i po około kilometrze duży, leśny parking po prawej stronie, czyli miejsce naszej zbiórki. Czekamy kwadrans na spóźnialskich i o godz. 10.15 ruszamy.

Jazda z Miasta! odbędzie się, gdyby padał mały deszcz, zapowiadający się na przejściowy. Jeśli opady będą spore, wyjazd przekładamy na 30 sierpnia.
Radom. Jazda z Miasta! Do Przejazdu

11:40, bractworowerowe
Link Komentarze (1) »
czwartek, 20 sierpnia 2015

Podobnie jak w latach poprzednich tak i tym razem wystąpiliśmy do organizatorów Air Show o zorganizowanie tymczasowego parkingu rowerowego przed wejściem na płytę lotniska. Rower jest najlepszym środkiem transportu, którym dotrzemy najbliżej wejścia na pokazy. Parking został zorganizowany na trawniku obok budynku Kasyna Wojskowego przy ulicy Lubelskiej. Jednoślady będzie można przypiąć do kilkunastu tymczasowych stojaków, wykonanych z rur stalowych. Konstrukcje umożliwią bezpieczne zaparkowanie około 200 rowerów. 

Zachęcamy radomian do przyjazdu rowerem na pokazy i korzystania z wyznaczonego parkingu. Rowerzyści będą mogli dojechać pod samo lotnisko – ruch jednośladów będzie dopuszczony na odcinkach ulic tymczasowo wyłączonych z ruchu. Uruchomione specjalne linie komunikacji miejskiej zostawmy gościom spoza naszego miasta!

Radom. Rowerem na Air Show 2015

Radom. Rowerem na Air Show 2015

22:46, bractworowerowe
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 09 sierpnia 2015

W związku z trwającymi konsultacjami publicznymi projektu KPK 2023 (zobacz >>>) oprócz naszego apelu do włodarzy miast (zobacz >>>) kierujemy następujące uwagi:

---

Nr uwagi. Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (rozdział, numer strony dokumentu) 

Treść uwagi (propozycja zmian) 

Uzasadnienie uwagi 

 ---

1. całość, uwagi ogólne

W całym dokumencie należy ujednolicić posługiwanie się wartościami w PLN 

Obecnie autor raz posługuje się kwotami w miliardach a innym razem w milionach. 

2. str. 25 Koncepcja „magistrali wschodniej". 

W celu utworzenia sprawnych połączeń pomiędzy miastami tzw. „Polski wschodniej" należy (poza inwestycjami wymienionymi w KPK 2023):
a) w celu połączenia Rzeszowa i Lublina z Białymstokiem i Olsztynem:
- dokończyć rewitalizację linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin,
- odbudować linię kolejową nr 55 na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia,
- wyremontować linię kolejową nr 34 Małkinia – Ostrołęka.
b) W celu połączenia Kielc z Rzeszowem:
- wyremontować linię kolejową nr 73 na odcinku Sitkówka Nowiny - Włoszczowice i linię kolejową nr 70,
- dodatkowo, dzięki modernizacji linii kolejowej nr 8, 25 i 71 do czasu remontu linii kolejowych nr 73 i 70, powinno zostać zapewnione skomunikowanie Kielc z Rzeszowem w Skarżysku-Kamiennej. 

W wyniku realizacji tego projektu miasta tzw. „Polski wschodniej" nadal nie będą miały ze sobą połączenia. Projekt zakłada prace na liniach kolejowych nie stanowiących w większości przypadków najkrótszych ciągów połączeń pomiędzy miastami tzw. „Polski wschodniej", poza połączeniem Rzeszowa z Lublinem. Do tego połączenie Kielc z Lublinem jest obecnie realizowane przez Radom, a najkrótsze połączenie Kielc z Rzeszowem biegnie przez Staszów i Tarnobrzeg. Wg tego projektu nie będzie sprawnego połączenia Rzeszowa i Lublina z Białymstokiem i Olsztynem z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych. 

3. Załącznik 3. Poz. 68: Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. 

Zaniechanie budowy łącznicy Czarnca – Włoszczowa Płn. i przesunięcie środków na rehabilitację linii kolejowej nr 70 i 73 w województwie świętokrzyskim. 

Budowa łącznicy kolejowej relacji Czarnca – Włoszczowa Północ i uruchomienie pociągów Kielce – Włoszczowa – Warszawa pogłębi katastrofalną obsługę koleją ośrodków osadniczych położonych wzdłuż linii kolejowej nr 8. Może się tak stać, jeżeli przewoźnik kolejowy uruchomi połączenia dalekobieżne z pominięciem Radomia i Skarżyska-Kamiennej, utrudniając dzięki temu obsługę ww. miast i przesiadki z kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego. Dotychczasowe próby uruchamiania połączeń Kielc z Warszawą przez Włoszczowę zakończyły się likwidacją połączenia po paru miesiącach z powodu małej frekwencji. Dodatkowo można stwierdzić, że budowa łącznicy pomoże Kielczanom szybciej podróżować tylko przez krótki okres, ponieważ zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 8 planowane jest do 2020 (!). Docelowy czas podróży przez Radom będzie wynosił prawdopodobnie 2 godziny, nie mówiąc już o tym, że po drodze obsłużone zostaną Skarżysko-Kamienna i Radom co zapewni wystarczającą frekwencję w pociągach. Podobne zdanie w tej kwestii wyraża PKP Intercity w wystąpieniu dotyczącym projektu KPK 2023: "PKP Intercity wskazuje na brak uzasadnienia dla zadania inwestycyjnego „Budowa nowej linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn.", ponieważ czas przejazdu przez Czarncę i Włoszczowę Płn. będzie porównywalny z czasem przejazdu linią nr 8 przez Skarżysko Kamienną i Radom". Podstawową zasadą racjonalnego kształtowania układu korytarzy transportowych jest ich dopasowanie do sieci osadniczej. Zwiększa to dostępność transportu publicznego, a tym samym przyczynia się do jego większego wykorzystania. Takie podejście obowiązuje np. w Niemczech, które są w tym przypadku najlepszym wzorcem. 

4. lista projektów

Uwzględnienie modernizacji linii kolejowej nr 22 Radom – Tomaszów Maz. 

Cele strategiczne założone w krajowych dokumentach oraz przeniesione na grunt KPK 2023 nie zostaną zrealizowane dla połączeń pomiędzy miastami wojewódzkimi dopóki nie zostanie zmodernizowana linia nr 22 Tomaszów Mazowiecki - Radom. Stan linii kolejowej jest niezadowalający z powodu dużej ilości ograniczeń prędkości (najniższe ograniczenia wynoszą 20 km/h, a niektóre odcinki z ograniczeniem mają nawet ponad 5 km), w większości z powodu złego stanu technicznego nawierzchni. Linia została poddana kontroli przez Urząd Transportu Kolejowego, w której stwierdził, że zarządca infrastruktury nie dokonał usunięcia stwierdzonych podczas badania technicznego stanu toru nieprawidłowości, między innymi w zakresie: wymiany szyn (pęknięcia, degradacja), wymiany podkładów (zużycie), mechanicznego dokręcenia śrub stopowych oraz wymiany i uzupełnienia pierścieni sprężystych (uszkodzenia), odtworzenia rowów odwadniających (zamulenie, niewłaściwe spadki) oraz wykonania naprawy bieżącej z oczyszczaniem toru (zły stan podsypki). Na dzień dzisiejszy brak jest nie tylko bezpośrednich połączeń kolejowych Lublina z Łodzią przez Radom, ale nawet bezpośredniego połączenia kolejowego Radomia z Łodzią. Obecnie połączenie kolejowe dwóch ośrodków metropolitalnych – Lublina i Łodzi, odbywa się okrężną trasą, z przesiadką w Warszawie. Odległość tego połączenia wynosi 302 kilometry. Natomiast trasa Łódź – Radom - Lublin – proponowana do objęcia modernizacją – liczy 259 km, to jest skraca relację Łódź-Lublin o ponad 40 km. Rewitalizacja linii kolejowej nr 22 będzie skutkować najlepszym efektem w stosunku do nakładów inwestycyjnych:
- powstanie najszybsze i najkrótsze połączenie kolejowe Lublina z Łodzią (liniami nr 7, 26, 22, 25), dzięki któremu Radom (jako ośrodek o znaczeniu ponadregionalnym) uzyska połączenie kolejowe z sąsiednimi ośrodkami metropolitalnymi – Łodzią,
- poprawa stanu infrastruktury kolejowej wpłynie na możliwość częstszej obsługi pociągami regionalnymi pomiędzy Radomiem a Drzewicą czy nawet Tomaszowem, co z kolei wpłynie na zwiększenie frekwencji w pociągach z racji szybszego, regularnego i dopasowanego do potrzeb transportu kolejowego,
- nastąpi efektywne połączenie linii kolejowych nr 7 Warszawa - Lublin - Dorohusk oraz nr 25 Łódź - Skarżysko-Kamienna - Sandomierz - (Rzeszów/ -Przemyśl - Medyka) - Dębica należących do sieci kompleksowej TEN-T,
- może stanowić kontynuacje prac naprawczych prowadzonych na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Radzice,
- pozwoli skrócić czas przejazdu z Radomia do Łodzi do czasu poniżej 2 godzin (przy obecnych 3,5h) co będzie stanowiło wyraźną przewagę konkurencyjną względem transportu drogowego (czas przejazdu samochodem 2:15 – 2:30, autobusem 2:50).
Pragniemy wspomnieć, że prace na linii nr 22 zawarte są w zapisach dokumentów strategicznych województwa mazowieckiego oraz w „Programie rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim". Postulat prac na linii nr 22 zgłaszają i aktywnie wspierają także stowarzyszenia pozarządowe, samorządy lokalne oraz parlamentarzyści. 

5. lista projektów

Uwzględnienie sporządzenia dokumentacji projektowej budowy nowych linii kolejowych:
a) Radom - Iłża - Ostrowiec Świętokrzyski
b) Busko Zdrój - Żabno 

Dokument nie zawiera propozycji sporządzenia dokumentacji projektowych dla nowych linii kolejowych. W ramach celów dokumentów strategicznych państwa dotyczących poprawy dostępności transportowej oraz równowagi międzygałęziowej transportu należy dążyć do poprawy dostępności transportowej rejonów dotychczas nie obsługiwanych koleją poprzez budowę nowych linii kolejowych oraz linii stanowiących uzupełnienie korytarzy kolejowych. W przypadku województwa mazowieckiego należy wnioskować, zgodnie z „Programem rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim" o sporządzenie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy powyższych linii kolejowych:
a)Wnioskowane przedsięwzięcie o długości ok. 45 km skróci połączenie kolejowe Warszawy z Przemyślem/Rzeszowem o 35 km i stanowić będzie najkrótsze połączenie Warszawy z Polską południowo-wschodnią. Przebieg linii kolejowej wykorzysta istniejącą bocznice kolejową na odcinku Zębiec – Kunów.
b) Z punktu widzenia układu kolejowego wokół województwa mazowieckiego za istotne wydaje się sporządzenie dokumentacji projektowej dot. budowy linii kolejowej Busko Zdrój – Żabno jako najkrótszego połączenie Polski centralnej ze Słowacją. 

6. lista projektów

Budowa nowych oraz przesunięcia istniejących przystanków kolejowych 

Dzięki wnikliwej analizie sieci przystanków kolejowych w województwie, w „Programie rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim" zawarto postulaty dotyczące rozmieszczenia przystanków w celu lepszego ich nawiązania do sieci osadniczej oraz tkanki miejskiej. Program zawiera zestawienie inwestycji w korytarzach, gdzie wymieniono działania dotyczące przystanków mające postać budowy nowych przystanków lub ich przesunięcia w inne miejsce. 

7. str.35, tab.6 

Należy dodać wskaźnik „czas przejazdu pociągów na wszystkich liniach kolejowych w minutach" 

Dodanie takiego wskaźnika wraz z wartościami obecnych czasów przejazdu jak i tych po zakończeniu programu pozwoli zmierzyć czy założone efekty celu nr 1 zostały zrealizowane. W innym przypadku mogą być realizowane inwestycje pociągające za sobą znaczne koszty lecz nie prowadzące do skrócenia czasu przejazdu pociągów. 

8. str.36, tab.7 

Należy dodać wskaźniki „liczba zmodernizowanych przejazdów" oraz „liczba wypadków na przejazdach kolejowych" 

Dodanie takich wskaźników pozwoli zmierzyć czy założone efekty celu nr 2 zostały zrealizowane. 

9. str.37, tab.8 

Doprecyzowanie wskaźnika nr 2 

Aktualne brzmienie wskaźnika nr 2 jest nieprecyzyjne. Nie wiadomo czy chodzi o połączenie miast wojewódzkich między sobą czy między Warszawą; trasą najkrótszą czy okrężną a może dostęp do obojętnie jakiego odcinka takiej linii kolejowej. Ponadto pod uwagę powinny być brane ośrodki mające znaczenie w sieci osadniczej kraju i regionu a nie jedynie posiadające status miasta wojewódzkiego. Nie jest także do zaakceptowania założenie aby połączenia międzywojewódzkie odbywały się jedynie z trasowaniem ich przez Warszawę – jest to niezgodne z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju. 

10. str.32,tab.1 

Zmiana harmonogramu realizacji inwestycji. 

Większość wydatków zaplanowana została na sam koniec perspektywy finansowania zewnętrznego. Może to grozić niezrealizowaniem zaplanowanych inwestycji jak w przypadku perspektywy 2007-13 i zwrotem środków. Taki harmonogram sugeruje stwierdzenie, że spółka PKP PLK nie jest przygotowana do realizacji powyższych inwestycji w koniecznym czasie. 

11. załącznik 1,2,3 

Doprecyzowanie zaplanowanych zadań, wpisanie konkretnych, mierzalnych prac 

Zapisy w postaci „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot: C, D, E)" są zbyt ogólne i w rzeczywistości nie wiadomo na czym miałyby polegać. Zapisy powinny być bardziej szczegółowe, np. „modernizacja linii kolejowej do prędkości 120 km/h", „rehabilitacja linii kolejowej", „modernizacja systemu sterowania ruchem" itd. 

12. załącznik 3

Zmiana alokacji środków w województwie mazowieckim. 

Obecna alokacja środków z RPO woj. Mazowieckiego jest sprzeczna z zasadą zrównoważonego rozwoju. Większość środków przeznaczona jest dla okolic Płocka i Ostrołęki. Nie ma natomiast zapisanych środków na modernizację linii kolejowej nr 22 Radom – Drzewica mimo, że takie zalecenie zostało zapisane w raporcie z konsultacji publicznych Dokumentu Implementacyjnego SRT 2020. Nie do przyjęcia jest także finansowanie z RPO bocznicy i stacji kolejowej przy porcie lotniczym w Modlinie. Pociąga to za sobą bardzo duże nakłady finansowe przy niewielkim znaczeniu w sieci transportowej, i jak pokazują badania – nie jest wykorzystywane przez pasażerów (np. bocznica do lotniska Chopina). W zamian proponujemy przesunięcie tych środków np. na linię nr 22. 

13. załącznik 4

Doprecyzowanie rodzaju i lokalizacji prac dla pozycji: 22,23,24,27 - 32 

Wielkość przeznaczanych środków powinna być potwierdzona charakterem i rodzajem poszczególnych inwestycji. Obecnie nie jest możliwe żadne zweryfikowanie na co konkretnie zostaną przeznaczone – jest tu duża elastyczność – co nie powinno mieć miejsca. 

Stacja kolejowa Drzewica.

Stan techniczny linii można zobaczyć na poniższym filmie z zeszłego roku:

13:15, firebwoy
Link Dodaj komentarz »
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 53
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do naszego newslettera!









Drogi rowerowe
Powiększ mapę >>>


stat4u
Bractwo Rowerowe jest
częścią ogólnopolskiej sieci
"Miasta dla rowerów"


Zaprzyjaźnione strony


stat4u