Blog > Komentarze do wpisu

Konsultacje. Plac Jagielloński

W związku z ogłoszeniem konsultacji w sprawie zagospodarowania placu Jagiellońskiego poniżej przedstawiamy uwagi wysłane przez Bractwo Rowerowe. 

1. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wspólne użytkowanie drogi przez pieszych i rowerzystów może być stosowane, jeżeli natężenie ruchu pieszego nie przekracza 450 osób/h, a natężenie rowerów nie przekracza 50 rowerów/h. Z danych uzyskanych od Galerii Słonecznej wynika, że liczba klientów korzystających z wejścia od strony ul. Chrobrego dochodzi do poziomu 741 osób/h. Dane nie uwzględniają natężenia ruchu pieszego wzdłuż budynku, jednak z uwagi na główny ciąg prowadzący z osiedla XV-lecia oraz Akademickiego wzdłuż ul. Chrobrego oraz przystanek komunikacji publicznej obsługujący m.in. dwie najbardziej obciążone linie komunikacji miejskiej 7 i 9, ruch pieszych jest tam znacznie wyższy. 

W związku z obowiązującymi przepisami wnosimy o wybudowanie na odcinku od skrzyżowania z ul. Zegara Słonecznego do ul. Struga wydzielonej, asfaltowej drogi dla rowerów zamiast zaproponowanego wspólnego ciągu pieszo-rowerowego. Tylko segregacja ruchu zapewni w tym miejscu komfort i bezpieczeństwo rowerzystom a przede wszystkim pieszym. 

2. Wnosimy o przesunięcie wlotu drogi dla rowerów w oś drogi przeciwpożarowej wzdłuż budynku Teatru Powszechnego wg. załączonego schematu. Takie rozwiązanie ułatwi rowerzystom włączenie się do ruchu a kierowcom uczytelni kierunek poruszania się użytkowników jednośladów.  

Radom. Przebudowa placu Jagiellońskiego

3. Wnosimy o korektę przebiegu drogi dla rowerów na ul. Pileckiego wg. załączonego schematu. Obecna geometria zmusza pieszych do chodzenia po drodze dla rowerów zmniejszając tym samym bezpieczeństwo.  

Radom. Przebudowa placu Jagiellońskiego

4. Wnosimy o ustawienie na pl. Jagiellońskim, pod kładką dla pieszych, 10 szt. stojaków dla rowerów w kształcie odwróconej litery U oraz montaż pompki. Obecnie rowerzyści przypinają się do barierek muru oporowego. 

Radom. Przebudowa placu Jagiellońskiego

Radom. Przebudowa placu Jagiellońskiego

5. Wnosimy o przywrócenie przejścia dla pieszych na ul. Kelles-Krauza na przedłużeniu ul. Struga (na wysokości wejścia do Galerii Słonecznej).

6. Wnosimy o ustawienie na placu mebli miejskich, poza przewidzianymi ławkami i stolikami szachowymi. Mogą być to miejsca do siedzenia połączone z zielenią w formie parkletów, leżaków czy hamaków. Miejsca do siedzenia powinny być wyposażone w ładowarki USB.

7. Wnosimy o zmianę nawierzchni z kostki betonowej typu Holland na płyty chodnikowe gładkie o wymiarach co najmniej 40x40 cm.

8. Wnosimy o zmianę wzoru latarni ze stalowych na odpowiednie dla charakteru tego miejsca, wg wzoru zastosowanego na pieszym odcinku ul. Focha. Źródło światła: LED o ciepłej barwie. 

9. Wnosimy o likwidację zatoki przystankowej Struga / pl. Jagielloński w kierunku Chrobrego zamiast jej wydłużenia. Ułatwi to zjazd autobusom jadącym w lewo w ul. Chrobrego na lewy pas, a także ułatwi autobusom ruszanie z przystanku. Prawy pas ul. Struga w tym miejscu pełni za przystankiem funkcję wyłącznie prawoskrętu w ul. Pileckiego z bardzo niskim natężeniem ruchu. Postój autobusów nie utrudni w żaden sposób ruchu w tym miejscu. Dopuszczalne jest cofnięcie przystanku w kierunku ul. Kelles-Krauza, jak zakłada koncepcja, ale bez przedłużenia zatoki, ale wraz z jej likwidacją. 

10. Wnosimy o oddzielenie szpalerem krzewów płyty głównej placu od jezdni i miejsc parkingowych wzdłuż budynku Teatru Powszechnego. 

11. Wnosimy o zaprojektowanie wzdłuż wszystkich schodów podjazdów dla wózków dziecięcych i inwalidzkich.

12. Wnosimy o budowę podświetlanej kaskady wodnej wykorzystującej różnice poziomów na pl. Jagiellońskim (schody od strony zachodniej). 

środa, 19 lipca 2017, bractworowerowe

Polecane wpisy

  • Remont Tochtermana i Lekarskiej

    W nawiązaniu do doniesień prasowych związanych z przebudową ul. Tochtermana i ul. Lekarskiej zwróciliśmy się do Prezydenta oraz MZDiK z następującymi wnioskami

  • Jazda z miasta! Przejazd zaprasza

    Wracamy do puszczy Po „szosowej” wycieczce do Orońska wracamy na puszczańskie szutry. 20 sierpnia Salon Rowerowy „Rodex”, „Gazeta

  • Słupki na deptaku. Będzie ich więcej

    Pod koniec kwietnia wysłaliśmy do Urzędu Miejskiego pismo w sprawie montażu kolejnych automatycznych słupków na deptaku. Właśnie otrzymaliśmy odpowiedź, którą w

Komentarze
Gość: M, *.adsl.inetia.pl
2017/07/19 10:47:03
Nie rozumiem sensu pkt 3. Piesi będą nagminnie stać na DDR oczekując na zielone światło. To tylko pogorszy sytuację w tym miejscu.

Trzymam kciuki za to, żeby uwzględnili pozostałe uwagi, szczególnie nr 9.
-
2017/07/19 16:30:06
@M, Po wybudowaniu czwartego przejścia natężenie ruchu pieszego zmniejszy się znacząco po tej stronie skrzyżowania. Trudno więc mówić o nagminnym stawaniu. Obecnie piesi chodzą po drodze dla rowerów. Wydaje się, że lepiej i łatwej ich będzie ominąć jak nie będą się poruszali. Nie wyeliminuje się stania wszystkich oczekujących na sygnał zielony, ale z czasem nauczą się, że tędy odbywa się ruch rowerowy. Tak jak nauczyli się np. al. Grzecznarowskiego przy wiadukcie. Nasza propozycja nie jest idealna, ale ciężko coś tu zaproponować jeśli dla samochodów jest 10,5 m a dla pieszych i rowerzystów 3,5 m.
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do naszego newslettera!









Drogi rowerowe
Powiększ mapę >>>


stat4u
Bractwo Rowerowe jest
częścią ogólnopolskiej sieci
"Miasta dla rowerów"


Zaprzyjaźnione strony


stat4u